Allmänna villkor och köpvillkor
Om GuardEx
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett e-postmeddelande till kundservice@guardex.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort eller kontakta oss via telefon på 08 – 12 650 515.
Allmänt
Följande köpvillkor gäller för GuardEx:
Köpvillkoren utgör tillsammans med din beställning, som bekräftats genom en orderbekräftelse, avtalsunderlaget för köpet. Köpvillkoren och annan information på guardex.se finns bara på svenska.
För att handla på guardex.se måste du ha fyllt 18 år.
Dessa villkor gäller när du som konsument gör köp på guardex.se. Om du handlar genom ett företag gäller i stället eventuella andra överenskomna köpvillkor eller den svenska köplagen (1990:931).
Där det i dessa köpvillkor ställs krav på skriftlig dokumentation uppfylls detta genom e-post, sms, brev eller liknande.
Priser
Orderöversikten inkluderar alla kostnader förknippade med varan, som exempelvis porto, frakt, emballage, 25% moms etcetera. Alla priser i butiken anges i SEK.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Betalning
GuardEx erbjuder följande betalningsalternativ:
Produkter
Betalningsalternativ:
Kortbetalning med kredit- eller debitkort (exempelvis Visa och Master Card), betalning via faktura och delbetalning. Notera att transaktionen på ditt kredit- eller debitkort kommer att ske direkt vid beställning.
All betalning av våra produkter sker via vår betalportalen på vår hemsida. Vid betalning via faktura gäller betalningstid enligt fakturans angivna datum. Vi förbehåller oss rätten att avbryta eller avvisa en beställning vid bedrägeri, misstanke om brott eller annan orsak som vi anser motiverad.
Tjänster
Betalningsalternativ:
Fakturabetalning (OBS: Betalningsalternativ som erbjuds för produkter gäller ej för tjänster).
När du köper våra tjänster faktureras du genom vår samarbetspartner Fortnox, som ansvarar för fakturering av tjänster. Vi erbjuder inte samma betalningsalternativ som för produkter i vår webbshop för våra tjänster, utan endast fakturabetalning gäller i dessa fall. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra betalningsalternativ, priser och faktureringstid för både produkter och tjänster.
Vi förbehåller oss rätten att inte erbjuda samtliga betalningsalternativ för alla beställningar och kommer att hänvisa till aktuella betalningsalternativ. Vi accepterar endast betalning från konton inom Europeiska unionen (”EU”). Du är ansvarig för eventuella kostnader kopplade till dina kontotransaktioner.
Vid köp mot faktura är betalningsfristen trettio (30) dagar från den dag vi skickade din beställning. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en påminnelseavgift om sextio (60) kronor (SEK) per betalningspåminnelse vid försenad eller utebliven betalning. Vid försenad eller utebliven betalning kommer den första betalningspåminnelsen att skickas trettio (30) dagar efter att du har mottagit leveransbekräftelsen för din order, som skickas i samband med att vi skickar din beställning. Vid eventuella påföljande betalningspåminnelser kommer dessa att skickas med tio (10) dagars intervaller, räknat från datumet för den förstabetalningspåminnelsen. Du har rätt att inkomma med bevisning utvisande att kostnaden för den faktiska skadan för utebliven betalning är lägre än påminnelseavgiften, eller att ingen skada har uppstått överhuvudtaget och återkalla köpet.
Kunduppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning och vår integritetspolicy.
Har du frågor angående betalning, vänligen kontakta vår kundservice:
E-post: kundservice@guardex.se.
Telefon: 08 – 12 650 515
Orderhantering
När vi mottar din beställning bekräftar vi beställningen och skickar automatiskt en orderbekräftelse till dig på den e-postadress du har angett. Läs noggrant igenom orderbekräftelsen när du får den och kontrollera att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Om något är felaktigt skall du omedelbart kontakta oss via e-post till kundservice@guardex.se .
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadresser. Avvikelser mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan godta eller tacka nej till. Om du har beställt mer än en produkt kan det förekomma att du får produkterna i separata försändelser.
Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning eller en del av den om produkten är slutsåld. Om en produkt är slutsåld får du ett meddelande om det, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du får möjligheten att godta vårt nya erbjudande med de ändringar vi anger jämfört med din beställning, eller helt annullera beställningen. Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar avsedda för vidareförsäljning.
Vi har möjlighet att göra ändringar fram till dess att varan skickas från vårt lager. Om varan har skickats från vårt lager måste du använda ångerrätten. Du kan läsa mer om din beställning på guardex.se.
Om du vill kontakta Vaktsams kundservice kan du göra det genom e-post: kundservice@guardex.se eller via telefon: 08 – 12 650 515.
Leverans
Leveransen av produkterna sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Vi bär risken för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning.
Vi levererar våra produkter direkt genom post (Postnord) direkt efter mottagen betalning, leverans kan dock utebli i högst 24 timmar i de fall manuell bedrägerikontroll behövs genomföras för specifika beställningar. Det är fri frakt och även fri returfrakt hos oss. Paketet levereras till angiven adress eller ditt närmsta postombud i enlighet med vår logistikpartner Postnords standardleverans, 1–3 helgfria vardagar.
Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkterna är slutsålda. Vi erhåller inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: kundservice@guardex.se eller via telefon: 08 – 12 650 515.
Reklamation och Garanti
Om en produkt du köpt hos GuardEx uppvisar en defekt har du rätt att reklamera den. Efter att du har tagit emot produkterna rekommenderar vi att du så snart som möjligt undersöker om leveransen motsvarar orderbekräftelsen, om produkterna har blivit skadade under transporten eller om produkterna annars har fel eller brister.
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod, i Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt, skälig tid anges oftast till att du har 3 månader på dig att reklamera din vara om det innefattar fabrikationsfel eller annan skada som fanns innan du fick den och GuardEx lämnar även ut 3 års garanti på alla produkter till samtliga kunder.
Om du vill returnera en produkt så kan du antingen använda den retursedel som medföljer din beställning eller vända dig till vår kundservice: kundservice@guardex.se.
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Ångerrätt
Den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger dig rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten gäller för varor och enskilda tjänster. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddelar säljaren att du vill använda ångerrätten, i första hand genom att använda den ångerblankett du har fått eller annars skriftligen via brev, e-post eller sms med ordernumret som referens. Detta gäller för alla våra produkter.
GuardEx blir då skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen, inklusive expeditionsavgift, tullavgifter etc. Återbetalning ska ske senast 14 dagar från den dag då GuardEx tog emot kundens meddelande förutsatt att GuardEx inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka.
Tjänst- och produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookies är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan du hitta på post och telestyrelsens hemsida eller under vår integritetspolicy: https://guardex.se/privacy-policy
Personuppgifter
Genom att handla hos GuardEx accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
GuardEx är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
1. Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
2. Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
3. Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
4. Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
5. Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
6. Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
7. Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
8. Ansvarig för dataskydd
GuardEx är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
9. Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter på ett säkert sätt.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundservice och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.